tisdag 7 juni 2011

Perfekt reselitteratur




Efter att ha läst Bildhuggarens dotter av Tove Jansson i bibliotekets litteraturcirkel (vi har haft ett tema med barndomsskildringar under våren) har jag fått upp ögonen för denna genialiska författare igen. (I Bildhuggarens dotter finns alla urscener till mumintrollsböckerna upptäckte vi under läsningen. Där finns dalen, pappans dragning till katastrofer och mycket annat...)


Nu i helgen när jag befann mig i släktens bedagade sommarhus föll min blick på ett slitet exemplar av Resa med lätt bagage (novellsamling) som stod i den för sommarhus typiska bokhyllan där man kan finna läsning av högt och lågt slag.


Hör bara på citatet på baksidan av boken:
"Det har alltid varit min dröm att resa med lätt bagage, en liten väska som man nonchalant sveper med sig, går med raska men inte brådskande steg genom till exempel en flyghall, passerar en massa nervösa människor som släpar på tunga resväskor - nu, för första gången , lyckades jag ta med mig det absolut minimala, jag hade inte tvekat inför släktklenoderna och dessa älskvärda småting som påminner en om...ja, om emotionella bitar av ens liv - nej, det minst av allt. Väskan blev lika lätt som mitt lättsinniga hjärta....

Och så här fortsätter denna förträffliga lilla baksidestext som kunde göra en nutida förlagsredaktör grön av avund:

"Åtskilliga av texterna i Tove Janssons nya bok handlar om människor på resa eller människor som placeras i en ny omgivning och nya förhållanden. Allt det andliga bagage de haft med sig hemifrån blir oftast inte användbart i den nya miljön. Andra sidor kommer fram hos dem när de ställs inför det ovanliga och ovana. Vilket är deras rätta jag?

Så sant. Det behövs inga säljtexter när man kan sammanfatta en bok så elegant!/Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar