måndag 8 mars 2010

Alldeles betagen...


...är jag i Curtis Sittenfelds senaste roman Presidentens hustru.

Romanen är baserad på Laura Bushs, Amerikas förra presidenthustru, liv. Det är en fiktiv historia skriven ur författarens fria fantasi, men många av händelserna i boken är kopplade direkt till Laura Bush. Huvudpersonen är Alice Blackwell (Laura Bush), född Lindgren. Vi får följa henne från det att hon är en liten flicka som bor med sina föräldrar och sin farmor i ett tämligen blygsamt hus till en något äldre dam som flyttat in med sin man, Charlie Blackwell, i Vita huset. Alice berättar själv sitt liv utifrån de fyra adresser hon bott på och visar en intressant klassresa.

Laura Bush har inte figurerat mycket i de svenska medierna och jag personligen har inte intresserat mig nämnvärt för henne. Efter denna läsning kommer jag dock på mig själv att ständigt gå och tänka på henne. Både på henne och hennes make, George W. Bush, bör tilläggas. För det är en väldigt stark kärlekshistoria dem emellan. Eller ja, mellan Alice och Charlie i alla fall...

Det är en riktigt njutningsfull bok att läsa. Språket är behagligt och personbeskrivningarna är nyanserade och skarpa. Så...läs och njut.

Om du uppskattar Presidentens hustru kan jag rekommendera Blonde av Joyce Carol Oates. Liksom Sittenfeld bygger Oates sin fiktiva historia på en verklig människas liv, i detta fall Marilyn Monroes. En otroligt välskriven och rörande roman, som trots sitt enorma sidantal aldrig slutar att fascinera./Sandra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar