torsdag 22 juli 2010

Afrikanskt fokus


Fotbolls-VM är slut för den här gången och turisterna har åkt hem. Men inget hindrar att behålla ett afrikanskt fokus. Till bokmässan (Bok och bibliotek) i Göteborg i september kommer ett helt gäng författare från den afrikanska kontinenten. En av dem är Pettina Gappah vars novellsamling Sorgesång för Easterly kom ut på svenska i våras. (Eminent översatt av göteborskan Helena Hansson). Den har varit en del av min semesterläsning och jag tyckte mycket om den. Under läsningen kom jag att tänka på min stora favorit Adichies En halv gul sol. Inte för att de skriver likadant utan för att många av människorna i deras böcker snart kändes som vänner. Båda böckerna slog hål på en del av mitt schablontänkande om människor från avlägsna länder. T ex att afrikaner skulle vara så mycket mer släktkära än oss nordbor. I novellen Något fint från London inser man att släktingar kan vara rätt besvärliga även i Zimbabwe. "De är här nu, fastrarna och farbröderna. De är fast beslutna att vi ska bekosta allt det de förväntar sig, men att vi ska bära bördan själva, precis som vi delade upp min fars arv utan dem." Arvstvister kan förmodligen bli hur jobbiga som helst i vilket som helst av jordens länder. Kanske jobbigare t o m i ett land med fattigdom och en så hög dödlighet att man mest träffas på begravningar. Människorna i Sorgesång.... är alla individer. Här finns allt från presidentfruar, diplomater, hembiträden, handlare och psykpatienter. Läs och lär känna!/ Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar