måndag 19 juli 2010

Svart arbete







Författaren Rolf Almström växte upp i Göteborgsförorten Västra Frölunda. Det gjorde jag också.


Därför är det lätt för mig att känna igen människorna och miljön i denna svarta och ibland ljusa berättelse om ungdomskamraterna Danny, Nisse Nubb och Mikko. Själv hade jag liknande kompisar - de flesta överlevde. Men inte alla. Droger, kriminalitet och gängbråk hörde till vardagen, då som nu.

Danny och kompisarna jobbar på svartbyggen under usla förhållanden; inga försäkringar, noll säkerhet och ytterst osäkra löneutbetalningar. Fyllan och drogerna på fritiden, den ständiga jakten på damer o sex. Men också jakten på ett annat sorts liv.


De snärtiga replikerna levereras med en stor portion jargong o förortsdialekt ( som jag kommer ihåg fast jag inte hört uttrycken på decennier!) Just känslan av att hålla på med nåt som man inte vill göra naglar sig fast hos läsaren. Detta gör att berättelsen - som utspelar sig på 90-talet - känns relevant för vår tid i våra ännu existerande miljonprogramsförorter. Och det är kanske ännu värre nu för många unga: det finns det inga arbeten - inte ens svarta.

En angelägen bok, fylld med desperation, svart humor men också en kantig framtidsoptimism.

/Bo Fabiansson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar