fredag 4 juni 2010

Magi


Så vackert det var. Det var faktiskt det. Har just läst Boktjuven av Markus Zusak och det var rena magin. Jag kan erkänna att det gick lite trögt och knaggligt i början av boken, men sedan var jag fast. Och det är jag glad för, för detta är verkligen en tio-poängare, en modern klassiker!

Det utspelar sig i Tyskland när Hitler har makten och judarna håller på att förintas. Döden är ständigt närvarande och det är faktiskt Döden som är berättarrösten i denna historia. Några sidor in i boken kan man läsa:

Här är den. En historia ur min lilla samling. Boktjuven. Om du vill kan du väl följa med mig, så ska jag berätta något för dig. Jag ska visa dig något.

Denna historia som vi får ta del av handlar alltså om Boktjuven, en nioårig flicka som blivit bortlämnad till fosterföräldrar efter att hennes bror har dött och hennes föräldrar blivit tillfångatagna. Flickan, Liesel, stjäl böcker för att lära sig läsa och upptäcker sakta men säkert ordets makt. Det är en historia om alla de tyskar som levde under Hitlertiden, men som inte höll med. /Sandra
Här kan ni läsa fler recensioner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar