tisdag 14 december 2010

Bok blir till Film


Det känns som om många böcker blir filmatiserade nuförtiden. Eller har det alltid varit så kanske? På bio just nu går Svinalängorna, efter romanen med samma titel av Susanna Alakoski. En otroligt välskriven berättelse med mycket djup och mycket känsla. Jag tyckte mycket om boken och då helt plötsligt blir jag lite rädd att se filmen. Mina inre bilder kanske inte alls stämmer överens med filmens bilder (troligtvis inte!) och vad händer då? Jo, mina bilder försvinner sakteliga och ersätts av Ola och Noomi Rapace. Inte så kul kanske. Vägen av Cormac Mccarthy är en annan roman som filmatiserats ganska nyligen. Den vägrar jag att se. Boken är bland det bästa jag läst och jag vill liksom ha kvar den versionen hos mig. Man får på något sätt en egen liten filmuppvisning när man läser. Ju mer uppslukad man är av boken ju tydligare blir filmen. Så med detta sagt, ser jag trots allt fram emot den kommande kvällen. För då ska jag på bio. På Igelkotten!/Sandra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar