torsdag 19 maj 2011

Det broderade hjärtat



Mitt namn är Frasquita Carasco. Min själ är en nål. De sidor du kastade ut i öknen finns här samlade på nytt, bundna i en bok som du kan slå igen för all evighet om min historia. Soledad, min flicka, känn denna vind mot ditt ansikte. Det är min kyss. Den jag aldrig gav dig.

Det broderade hjärtat av Carole Martinez är hennes skönlitterära debut. Romanen har belönats med 9 priser. Martinez spanska farmors historier om sin mormor, Frasquita Carasco, har inspirerat henne till debutromanen. En roman om generationer av döttrar. Frasquita, sömmerskan med de magiska fingrarna, kan åstadkomma mirakel med sin sytråd. Ett broderat hjärta kan börja bulta, ett trasigt ansikte kan bli helt igen. Och med hennes böner kan kropp och själ åter få liv. Frasquita får fem barn, fyra döttrar och en son. Efter att hon blivit bortlovad i spel av sin make flyr hon med sina barn och en lång och mycket ansträngande vandring tar sin början. Soledad, Frasquitas yngsta, tar på sig som sin livsuppgift att skriva ned sin mors otroliga levnadsöde efter hennes död. Ett liv som är fyllt av både sorg och glädje och inte minst magi. Det är detta liv tillsammans med hennes döttrars som vi läsare får ta del av.
Mina känslor inför denna roman är inte riktigt samstämmiga. Å ena sidan är det en sinnlig berättelse som faktiskt berör på sina ställen, inte helt olik Isabel Allendes romaner, å andra sidan haltar den rätt rejält. Det kan vara den svenska översättningen som inte gör den rättvisa. Jag kan tänka mig att det flyter bättre på sitt originalspråk, franska. Men visst, jag får erkänna att mitt bland allt det svulstiga så berörde slutet mig och en litet tår letade sig upp i ögat. Dock är jag ju lite lättrörd! Läs och se vad du tycker!
/Sandra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar