fredag 20 maj 2011

Stockholm läser Norrtullsligan av Elin Wägner


2011 läser Stockholm Elin Wägners Norrtullsligan. Tanken är att man ska få en hel stad att läsa samma bok och att staden sedan blir som en stor bokcirkel med aktiviteter, såsom föreläsningar, filmvisningar och stadsvandringar, kopplade till bokens teman och miljöer. För några år sedan, kanske minns ni, så genomförde vi i Göteborg ett sådant projekt och läste Simon och ekarna av Marianne Fredriksson. Det är en otroligt fin idé, att vi i samma stad läser samma bok ungefär samtidigt och sedan möts och pratar om den, tycker jag! Vi, jag och mina vänner i en bokcirkel jag är med i, kände att vi ville vara med på ett hörn här i Göteborg nu när Stockholm läser Norrtullsligan och har just läst denna kvicka och ironiska roman (från 1908!) om fyra unga arbetande kvinnor som under förra sekelskiftet hyr två rum av en änka på Norrtullsgatan i Stockholm. Det är Eva, som längs sin långvägg i det ena av rummen (vilket hon delar med romanens berättare: Pegg) har installerat sig med en bred ottoman ovanför vilken hon hängt en inskription med orden: Män må icke under någon förevändning taga plats i damkupé!, och det är Emmy som har slitit ut sig på sitt lågavlönade arbete och som, efter att ha gått på ett antal nitar, gett upp hoppet om förändring, och det är Baby (”lilla babybarnet”) som ännu inte lärt sig livets hårda läxa men vars utveckling vi får följa. Romanens berättare heter Elisabeth men kallas för Pegg och hon har en ”liten pys” att ta hand om... Till en början hade jag en pilsnerfilms tjenare-tjenare-röst i huvudet när jag läste men snart blev berättelsen mycket levande för mig. Tänk att romanen gavs ut 1908, 13 år innan kvinnor fick rösträtt i Sverige! Och att det ändå går att känna igen sig i så mycket och att berättelsen blir så levande och spännande. Om ni inte redan gjort det, måste ni helt enkelt läsa Norrtullsligan av Elin Wägner (lånar ni pocketversionen får ni även ett roligt och träffande förord av Annika Lantz) och kika också gärna in på Stockholm-läser-bloggen för att se vad som är på gång däruppe. /Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar