onsdag 13 oktober 2010

Nattfjäril


Håller på att läsa Nattfjäril av Jessica Kolterjahn som utkom förra året. Har dock inte läst så pass mycket att jag kan uttala mig till fullo vad jag tycker, men so far so good. Har kommit på att det är otroligt fashinerande med romaner som har en verklig händelse/person i ryggen. Ta bara Curtis Sittenfelds Presidentens hustru, Blonde och Älskade syster av Joyce Carol Oates, eller Jag skulle vara din hund om jag bara finge vara i din närhet av Annelie Jordahl. Det blir liksom en extra dimension på det hela. Så även i detta fall, Nattfjäril. Torsdagen den 24 november 1892 tar en ung vacker kvinna in på Hotel del Coronado i Kalifornien. Hon uppträder märkligt, verkar sjuk och ser ut att ha ont. Hon frågar ständigt hotellpersonalen om de har hört något från hennes bror. Fem dagar senare hittas hon död i en stentrappa utanför hotellet. Hon är skjuten i huvudet och bredvid henne ligger en revolver. Coroner Henry Stetson, som är inkopplad i fallet, rubricerar det först som självmord, men blir allt eftersom tveksam...

Nattfjäril är en fantasi som bygger på ett verkligt fall. Det är spännande och hemlighetsfullt och Kolterjahn skriver vackert./Sandra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar