tisdag 26 april 2011

Det där som nästan kväver dig




Ja min längtan blev lite längre än jag trodde. Nu ett par månader senare har jag äntligen läst Chimamanda Ngozi Adichies nya novellsamling Det där som nästan kväver dig. 12 noveller som alla på något sätt skildrar Nigerias blodiga historia, men också dess skönhet och traditioner. De visar också på de kulturkrockar som kan uppstå när man tvingas lämna sitt land, samt det besynnerliga i att anamma en annan kultur när hemlandet för alltid finns i ens hjärta. Livet skildras ofta utifrån den nigerianska kvinnans perspektiv och det är ofta som jag läser med just en kvävande känsla. Min favorit bland novellerna är titelnovellen Det där som nästan kväver dig, där man får följa en nigeriansk kvinna som flyttat till USA och man riktigt känner den rasande känslan när ingen förstår på riktigt./Sandra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar