fredag 29 april 2011

Velthuijs och de andra...

Nyss hemkommen från en stad med sådana här trevliga boklådor - åtminstone i universitetskvarteren (Amsterdam) började jag fundera över holländska författare. Vilka känner man till egentligen? Och har jag rentav redan läst en del av deras böcker?
Den förste som poppar upp är Max Velthuijs. Böckerna om den sympatiska och toleranta grodan har väl alla läst. När jag jobbade inom vården minns jag att jag läste J Bernlefs böcker som tar upp minnet och glömskan i bl a Hjärnspöken (1984). I den romanen handlar det om senilitet. Sen minns jag sjuttiotalsfeministen Anja Meulenbelt och hennes kvinnoklassiker Skammen förbi som handlar om en hunsad hemmafru som utvecklas till en frontfigur inom kvinnorörelsen. Där finns också psykologen Anna Enquist med svenska släktband som skrivit Hemligheten om en kvinnlig konsertpianist som ger upp allt för sin konst och sedan drabbas av reumatism. För några år sedan gick Kader Abdohlas Huset vid mosken som följetång i radion så den har jag ju också "läst". Maarten´t Hart är ytterligare en holländare som dessutom är flitigt översatt till svenska. Varav jag har läst en: Sladdbarnet. Han har också skrivit ett par böcker med kriminalintrig: Om så hela världen rasar och Kronvittnet. Musik spelar ofta en stor roll i Harts böcker. Ett sista namn som dyker upp är Jan Wolkers och titeln Turkisk konfekt. Hans böcker var förbjuden läsning för holländska skolbarn på sextiotalet och kom att förknippats med ämnen som sex, död och upproriskhet./ Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar