fredag 15 april 2011

Grattis Tomas Tranströmer!












Metaforernas mästare fyller 80 idag.

Till födelsedagen är han aktuell med samlingen Dikter och prosa 1954-2004. Staffan Bergstens biografi Tomas Tranströmer: ett diktarporträtt.Fredrik Sjöberg: Tranströmerska insektssamlingen och Jonas Ellerström: Tomas Tranströmers ungdomsdikter. Och med dessa metaforer kommer han alltid att vara aktuell!

"Ett hundskalls hieroglyf stod målad i luften över trädgården."

"Livet är skrift"


"Den gassande solen

står över lasarettet,

lidandets parkering."


"Jag har låga stränder, om döden stiger två decimeter

översvämmas jag"


"Jag stod i ett rum som rymde alla ögonblick - ett fjärilsmuseum"

"Men kostymen sys i det tysta"


Läs också Lars Gustafssons lovtal till vännen i DNs Boklördag den 9 april. Vad sägs om detta citat: "Det finns vissa saker som gör mig lycklig. En är att min generation, som har misslyckats med det mesta - till exempel att skapa ett anständigt skolsystem, ett fungerande järnvägsnät och för gemene man överkomliga elektricitetspriser - faktiskt har lyckats med en sak, och det med råge. Vi har skapat en svensk samtidspoesi som faktiskt når upp till den förra generationens stora: Ekelöf, Lindegren, Martinson och Aspenström. Listan av verkligt betydande lyriker i vår generation kan göras rätt lång, alltifrån Paul Andersson till Bruno K Öijer. Men främst av alla sätter jag Tomas Tranströmer, nu åttio år."

(Man får hoppas att Lars Gustafsson menar att storheter som Sonja Åkesson, Majken Johansson, Anna Rydstedt och många många andra också ryms i den generationen.....) Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar