fredag 5 augusti 2011

Tegelstenar









Just nu har vi en snurra här på Västra Frölunda bibliotek med skylten "Tegelstenar" och här sätter vi de där riktigt feta böckerna. Tjockleken på en bok behöver förstås inte betyda hög kvalitet men jag har märkt en sak, det finns ett mönster: flera av mina favoritböcker är "tegelstenar". Författare som Dostojeviskij, Tolstoy och systrarna Brontë har producerat flera av dem; många fängslande romaner som blivit klassiker är just tegelstenar. I början kan dessa böcker verka tunga, ofta är det många namn att hålla i minnet, men sedan kommer belöningen och det är fröjd och rikedom. Man får helt enkelt jobba sig in i boken. Jag kommer ihåg hur det var när jag började läsa Den amerikanska flickan, som är en riktig tegelsten på 489 sidor, av Monika Fagerholm: segt och trögt. Jag la ifrån mig boken med planen att inte läsa den. Inte minns jag varför jag tog mig an den igen men när jag gjorde det gick det som en dans och idag räknar jag Den amerikanska flickan som en av mina abosluta favoritromaner. Läs den och läs sedan uppföljaren Glitterscenen! /Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar