måndag 26 april 2010

Fint




Tänkte återkoppla lite till Annas tidigare inlägg om Björn Ranelid. Har just läst hans Kniven i hjärtat och är lite smått lyrisk över denna. Jag var en aning skeptisk när jag påbörjade läsningen men det gick snabbt över och jag kom på mig själv att längta hem till boken när jag var någon annanstans. Det är en roman om liv och död, där man får ta del av en fängslad mans tankar om sin familj, sitt liv och sitt brott. Man får även följa hans son som i sin sorg och i hemlighet från övriga familjen bestämmer sig för att träffa sin far i fängelset. För att inte hans pappa helt ska glömmas bort tar han kontakt med en författare och ber honom skriva en bok om allt detta. Och det är den vi får läsa.

Ja, det är en gripande berättelse som är väldigt vackert beskrivet och faktiskt riktigt spännande. Alla som någon gång har lyssnat på Björn Ranelid vet att han är duktig på ord och på att formulera sig. En del gillar det, andra gör det inte. Men det går inte att komma ifrån att stundtals i boken är det så hjärteknipande vackert skrivet att man bara vill ta första bästa tillfälle och krama om alla dem som står en närmast. Länge. /Sandra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar