tisdag 8 juni 2010

Ljudboksmarknaden...

...har ökat lavinartat de senaste åren. Själv har jag hängt på trenden och lyssnar gärna. Inläsaren är naturligtvis avgörande för hur man ska ta till sig boken. Mina tre inläsarfavoriter efter ett par års idogt lyssnande är härmed utsedda: På första plats kommer P O Enquist som läst in sin egen Ett annat liv på ett helt genialiskt sätt. (Den ljudboken utsågs också till förra årets bästa ljudbok av ljudbokförlaget Iris) Sen måste jag placera Reine Brynolfsson och Krister Henriksson på delad andra plats, båda är lysande. Brynolfsson har bl a läst in Klas Östergrens: Gentlemän, Gangsters och Den sista cigaretten. Min senast avlyssnade ljudbok är Mordets praktik av Kerstin Ekman där Krister Henrikssons läsart gör att boken kommer mycket nära tonen i Hjalmar Söderbergs böcker. Ja han gör den helt enkelt till en fantastisk enmansteater. På tal om enmansteater så finns även Doktor Glas i Allan Edwalls regi och med Krister Henriksson i huvudrollen som cd-bok./ Anna

1 kommentar:

  1. Hej!
    Visst är Brynolfsson och Henriksson utmärkta uppläsare.
    Jag tycker om musikinslag i böcker jag lyssnar till, två fina böcker är "Skänk åt den fege en hingst" av Peter Mosskin och "Evolutionen och jag kommer inte överens : bekännelser" av Fredrik Lindström. Författarna läser sina egna böcker vilket oftast är mycket bra!
    Jag släpar omkring på en bärbar gammal CDspelare men jag måste nog skaffa mig något mer portabelt... Dessutom undrade min kollega llite stillsamt om det inte var lite pinsamt att gå omkring med en så gammal stor spelare!
    mvh ewa

    SvaraRadera