torsdag 25 november 2010

Tiger av Mian Lodalen


Det är 70-tal och allt är grått, skolan och de vuxna som sviker. Men här finns Connie som glittrar trots sitt ofta jobbiga liv. Hon är fosterbarn och mannen i familjen ser henne enbart som en belastning och kallar henne för Dårens dotter. Jag har inte läst föregångaren till Tiger, som heter Dårens dotter, den handlar om Connies relation med sin inte helt städade far... hennes mamma är död. Connie har streck i betyget, är småkriminell och livet kretsar runt att supa sig full på helgerna.
Låter som ett normalt tonårsliv... men det finns nåt annat som oroar Connie, DD "Det Dåliga." Hon blir varm av att titta på tjejer, en homosexualitet börjar gro. Connie försöker länge kämpa emot hon är ju kär i Sonny, DD får inte ta över det är värre än döden. Och hennes kompisar i "Sisters in crime" som de kallar sig får absolut inte veta. Men så börjar det med Anna, den vackra tjejen som sänder varma ögonkast till Connie...
Connie är trots allt elände stark, vild, levande och inget offer.
Jag är jämngammal med Mian och känner igen mig i 70-tals stämningen, det fanns något smutsigt och depraverat över den.
Mian skriver rakt på sak om ung sexualitet där gränsen mellan den egna viljan och tvång många gånger är flytande. Texten har driv och fart och går rakt på sak. Jag tycker att boken är bra, jag är helt säker på att det kommer att gå bra för Connie också! /Åsa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar